Onze werkwijze

Inleiding

In de samenleving is het voor iedereen nog niet duidelijk dat, mede door het overheidsbeleid en kijkend naar de zorg, er een gat is ontstaan tussen thuis en het verpleeghuis. Het huidige zorgstelsel is financieel niet meer houdbaar. Het is wat Wonen met Meer betreft in ieder geval geen oplossing het Langer Zelfstandig Thuiswonen als vraagstuk alleen maar door te schuiven naar de mantelzorgers. Daar zullen andere en aanvullende oplossingen voor gevonden moeten worden. Er zal op een andere manier nagedacht, gewerkt en gefinancierd moeten gaan worden. Daar ligt een enorme opgave.

Met onze opzet bieden wij niet alleen veiligheid en tegen betaling individuele ondersteuning! De opzet zorgt ervoor dat mensen langer thuis kunnen blijven wonen, of wordt het verhuizen uitgesteld. Wij bieden ons concept het liefst aan in kleine gemeentes en dorpen waar vaak de voorzieningen wegtrekken of al verdwenen zijn. Mensen willen over het algemeen graag oud worden in hun eigen, vertrouwde omgeving. Als Wonen met Meer kunnen we zo trouw blijven aan onze missie en visie, zonder al teveel concessies te hoeven doen: regelarm en zonder winstoogmerk!

Uitwerking werkwijze

De opzet van Wonen met Meer is op diverse manieren in te huren en/of uit te rollen.  Omdat Wonen met Meer zich nog in de opstartfase bevindt, richten wij ons voorlopig op deze varianten:

Bij Woongroepen Vanuit de woning van het beheerderspaar bij mensen thuis in de wijk/buurt Bij grotere projecten Combinatie

Zie hiervoor ook: … Diensten: Seniorkeuradviseur®, Mantelzorgindebuurt® en AssistantLiving®. Deze varianten zorgen ervoor dat we als Wonen met Meer bij het uitvoeren, maatwerk kunnen leveren. Belangrijke vragen in dit verband kunnen zijn:

  • Wilt u iets in de uitvoer gaan betekenen voor Wonen met Meer? Denk bijvoorbeeld aan het oppakken van de functie van beheerderspaar?
  • Wilt u bijvoorbeeld voor een bestaande woongroep kijken of een beheerderspaar op Locatie daar een rol kan oppakken?
  • Staat u aan het begin van een herontwikkeling en vraagt u zich af of het concept van Wonen met Meer vanaf de ontwikkelfase al kan meedenken?
  • Ziet u een bepaalde samenwerking met Wonen met Meer wel zitten?
  • Zijn er vragen over de Seniorkeuradviseur, Mantelzorgindebuurt, AssistantLiving of over Wonen met Meer op een grotere Locatie?

Belangrijk in dit verband is natuurlijk dat u zich kunt vinden in onze uitgangspunten, lees meer … Missie en Visie.

Visualisatie samenwerking

Financiën

Wonen met Meer heeft vanaf 2014 diverse aanloopkosten gemaakt. Om die kosten te vereffenen, vragen wij (afhankelijk van de gekozen inzet) aan aspirant beheerdersparen en locaties een toegangsfee. Daarmee leggen we de onderlinge samenwerking vast en zijn de diverse communicatie uitingen van Wonen met Meer in te zetten. Omdat we overal maatwerk proberen te leveren, is de hoogte van de toegangsfee onderwerp van gesprek. Uiteraard heeft Wonen met Meer op dit vlak een uitwerking voorhanden.

Locaties betalen daarnaast jaarlijks een klein bedrag voor de licentie. Die inkomsten worden gebruikt voor de jaarlijks kosten, denk bijvoorbeeld aan het onderhoud van de website, verzekeringen en PR- en Communicatiemateriaal. Stichting Wonen met Meer bestaat uit vrijwilligers en ons uitgangspunt is zonder winstoogmerk het concept verder uit te rollen.

Beheerdersparen die wonen op een Locatie, krijgen als basis een vrijwilligersvergoeding per maand uitbetaald. De hoogte van dat bedrag is gemaximeerd door de Overheid en wordt jaarlijks geactualiseerd. Wat daarnaast meespeelt is dat de locatie meer mensen kan hebben die een vergoeding krijgen voor hun werkzaamheden. Ook hier is weer sprake van maatwerk en is altijd onderwerp van gesprek tussen Locatie en Wonen met Meer.

Bewoners in de wijk, op locatie of in een mix van deze services en diensten, betalen een uurtarief voor de geleverde diensten aan het beheerderspaar. Deze worden achteraf gefactureerd door Wonen met Meer. De beheerdersparen krijgen vervolgens zo hun werkzaamheden uitbetaald. Het kan zijn dat er aanvullende kosten in rekening worden gebracht bij bewoners, denk bijvoorbeeld aan reiskosten, materiaalkosten voor hobby’s en bezochte activiteiten in de ontmoetingsruimte(s).

Of het nu een beheerderspaar is die vanuit de eigen woning werkt, bij een woongroep woont, een Locatie met bewoners ondersteunt en daar ook woont, of een combinatie van werkzaamheden: het is niet eenvoudig gebleken beheerdersparen op een juiste manier ’te belonen’ voor hun inzet, betrokkenheid en werkzaamheden. Dat ligt niet aan Wonen met Meer. Het past in een tijd waarin we op diverse vragen nog geen antwoord hebben gevonden. Wel vinden wij het belangrijk te vermelden dat, ondanks dat ons concept past in het handen en voeten geven van het ingezette overheidsbeleid van Langer Zelfstandig Wonen, wij het wel bijzonder vinden dat de rol van beheerderspaar verder (nog) niet kan rekenen op een financiële bijdrage vanuit de Overheid (lokaal of landelijk). Wij blijven dat daarom onder de aandacht brengen. Voor nu is gekozen gebruik te maken van de KOR(De kleineondernemersregeling). Lees meer: …. Link. Wonen met Meer kan bij het impementeren bij een beheerderspar, ondersteuning bieden.

Het is belangrijk de samenleving voor te bereiden ‘op later’ en dat wij onszelf ook financieel voor moeten bereiden ‘op later’. Anders gezegd: we moeten het zelf (op tijd) regelen en betalen. Wonen met Meer heeft daarom getracht de opzet regelarm in te steken, tegen zo laag mogelijke kosten en met een verdeling tussen wie wat betaalt. Zonder winstoogmerk. Zie verder de uitwerkingen op onderwerp in onze website.

PR- en Communicatiemateriaal
• Wonen met Meer heeft ervoor gekozen niet alle beschikbare inhoudelijke informatie te verwerken op de website.
• Voor ontwikkelaars, vastgoedeigenaren en/of maatschappelijk betrokken bewoners en ondernemers, hebben we een eenvoudige brochure gemaakt.
• Is er een informatiebijeenkomst, dan hebben als Wonen met Meer altijd iets bij ons om uit te delen, denk bijvoorbeeld aan een flyer.
• Voor aspirant beheerdersparen heeft Wonen met Meer een checklist gemaakt; zou deze functie bij mij kunnen passen?

De genoemde brochure, flyer en/of checklist sturen wij niet zomaar op. In het verleden is dat helaas regelmatig misgegaan en zijn onze ideeën voor eigen gewin door mensen en instellingen ingezet. Wonen met Meer vindt het belangrijk eerst kennis te maken. Dus, als er vragen zijn, is het mogelijk deze te stellen en/of een afspraak te maken voor een nadere kennismaking. Dat kan door een mail te sturen. Lees meer: … contactpagina.